ZIE IK JOU?

Een van de basisbehoeften van ieder mens is dat hij zich gezien wil voelen. Iedereen wil worden gezien, erkend en het liefst ook herkend. Herkennen kan alleen als je iets kent; oftewel, als je iets zelf niet kent, kan je het ook niet herkennen.

Hoogbegaafde kinderen voelen alles driedubbel intens. Ze ervaren driedubbel intens, ze kijken driedubbel intens en nemen dus driedubbel intens waar. 

Ze willen zien. Zien wie jij bent.

“Wie ben jij?” lijken ze te vragen. “Vanwaar kom je? Hoe sta jij hier voor mij? Wat laat jij mij zien?”. En vooral “Wat laat jij mij niet zien, maar voel ik wel?”.

Het gaat om authenticiteit.
Hoe authentiek ben jij als volwassene als jij contact maakt met je hoogbegaafde kind?
Hoe coherent zijn jouw woorden en daden? 

Als jouw woorden niet overeen komen met wat jij voelt, dan merkt jouw hoogbegaafde kind dat. Als jij iets doet wat je eigenlijk niet wil, dat weet jouw hoogbegaafde kind dit (hoewel misschien niet altijd helemaal bewust) en raakt daarvan in de war. Vanuit zijn verwarring zal hij aan jouw ‘deuren’ gaan morrelen. Deuren die misschien dicht zijn terwijl jij doet alsof ze open zijn, omdat jij denkt dat dat zo hoort.

Je hebt bijvoorbeeld even helemaal geen ruimte, je voelt je moe en je hebt tijd nodig voor jezelf. Maar jij hebt niet geleerd dat je grenzen mag aangeven. Wat doe je dan? Dan ga je door, over je grenzen heen. Maar innerlijk doe je iets dicht omdat je het eigenlijk niet meer in huis hebt. 

In woorden en daden ben je ogenschijnlijk beschikbaar maar van binnen is de deur gesloten. En jouw kind voelt dat. Hij gaat rammelen aan jouw deur want hij wil weten waar jij bent. Of hij gaat zich overdreven lief gedragen, vragend bijna, omdat hij hoopt dat hij daarmee jouw deur weer open kan krijgen. Of hij gaat in weerstand omdat hij zich geen raad weet met jouw dichtheid.

Hetzelfde doet hij of zij met oma, de buurman, de meneer in de winkel, de juf op school. Telkens weet je hoogbegaafde kind feilloos te kloppen op die ene deur die dicht blijft en dat kan regelmatig tot ongemakkelijke situaties leiden. Er worden vragen gesteld die als onbeleefd kunnen worden ervaren, of hij maakt een opmerking die ronduit pijnlijk is. Kinderen kunnen niet altijd precies benoemen wat het is waar ze last van hebben, maar wat ze zeggen -of eigenlijk aangeven- in situaties die wij als ongemakkelijk ervaren, is vrijwel altijd raak.

Wat ze daarmee eigenlijk vragen is “Zie ik jou? Zie ik jou zoals je echt bent?”. Ze willen jou zien, zodat jij hen kan zien. Wanneer jij ruimte maakt voor wie jij bent en dat zichtbaar maakt, dan weet je kind dat hij of zij ook de ruimte krijgt om zichzelf te zijn en te worden gezien.

Ze willen niet jouw perfectie, niet jouw grenzeloze ruimte, niet jouw verborgen gevoelens. Ze willen jou zien als mens, met alles erop en eraan. Zodat ze weten dat jij echt bent en dat zij ook echt mogen zijn, met alle intensiteit die dat voor hen als hoogbegaafd kind met zich meebrengt. ❤️

 

hoogbegaafdheid #hoogbegaafdkind #ouders #vader #moeder #hbkindopvoeden #zien #waarnemen #echtzijn #wiebenjij #zichtbaarzijn #zieikjou #intenswaarnemen #jezelfzijn #lichtblauw #lichtblauwvoorjou #coaching #advies #GelukkigHB

Suzanne van HaaftenZie ik jou?